Blog

Dotazník B2B marketing 2023: Výsledky a zhodnocení

16. března 2023Blanka Chocová

Rok 2023 a B2B marketing 2023 se už zabydlel v našich hlavách, diářích i firemních plánech, a tak je nám skoro žinantní mluvit o „novém roce“. Ale dovolte nám, abychom se ještě o kousek vrátili. Na přelomu roku 2022 a 2023 jsme vás vyzvali k vyplnění dotazníku o trendech v B2B marketingu. Jeho účel byl jasný – zjistit, jaký pro vás byl rok 2022 z hlediska B2B marketingu a co očekáváte od roku následujícího.

A jak to dopadlo? Data jsme sbírali od 1. prosince 2022 do 16. ledna 2023. Dotazníku se zúčastnilo celkem 111 respondentů. Krásné číslo! Zajímají vás výsledky? Shrnuli jsme je do přehledné infografiky, ale to nejzajímavější si vypíchneme i tady.

Které marketingové kanály využíváte?

U této otázky se žádné velké „aha momenty“ nekonaly. Respondenti mohli označit více odpovědí – nedivte se proto, že součet procent zde mnohonásobně převyšuje 100 %. To, že 92 % dotazovaných uvedlo, že využívá webové stránky, nás nepřekvapilo – spíše si říkáme, co dělá zbývajících 8 %? Vyplatí se v B2B marketingu fungovat bez webovek?

Za zmínku stojí i následující čísla:

  • obsahový marketing – 80,5 %
  • placená reklama ve vyhledávání – 78 %
  • SEO – 78 %
  • reklamy a kampaně na sociálních sítích – 75 %
  • e-mailový marketing – 69 %
  • webináře – 53 %
  • … a tak dále

Jak už jsme říkali, na úplně předních příčkách nic překvapujícího. Na druhou stranu hned 53 % pro webináře je velmi zajímavým výsledkem. Je důvodem obliby tohoto typu online contentu to, že se ocitáme v době raně postcovidové?

Který kanál Vám v roce 2022 přinesl nejvíce leadů?

Na odpovědi k této otázce jsme se opravdu těšili. Asi by bylo zvláštní, kdybychom se právě v Lead Magnetu nezeptali, co je vaším nejefektivnějším magnetem na leady, že? A co vy a vaše odpovědi? 25 % z respondentů uvedlo jako největší lapač leadů přímou komunikaci. My sami jsme se na konci února zúčastnili veletrhu Czech Online Expo, takže chápeme a přímá komunikace má za nás rozhodně palec nahoru. Jinak ale jako marketingová agentura, která je v online světě jako ryba ve vodě, nedáme dopustit právě na online nástroje. Vám také evidentně nejsou cizí. Jak to dopadlo dál?

  • placená reklama ve vyhledávání – 16,5 %
  • e-mailing – 13,5 %
  • obsahový marketing – 11 %
  • SEO – 11 %

Jaká forma obsahu Vám generuje nejvíce leadů?

… a když přišla řeč na obsah, museli jsme se zeptat: Jaká forma obsahu Vám generuje nejvíce leadů? Content dokáže být pěkně ošemetný. Může být králem i Achillovou patou zároveň. Pokud nemáte co předat (nebo nevíte, jak to najít), může vám to zlomit vaz. Naopak pokud víte, co chcete říct, není od věci to zabalit do pěkného balíčku s mašličkou. Ačkoliv se u našich respondentů těší největší oblibě klasické články na blogu (28 %) a newsletter (22 %), za zmínku stojí i moderní formy, u kterých tušíme zářnou budoucnost. Například podcast. Letos si od vás vysloužil „jen“ 3 %. Ale kdo ví, kde bude za rok.

Na které sociální síti se Vám daří nejlépe generovat leady?

V Lead Magnetu v tom máme jasno – i B2B marketing patří na sítě. Naším favoritem je Linkedin, ale nedáme dopustit ani na Facebook a další sítě. Vždy s klientem nastavíme jeho marketingovou strategii pěkně na míru – protože znáte to. Ne každý prodá svoji profi službu na TikToku. Ale jak to máte se sociálními sítěmi vy (respektive naši respondenti)? „Zlatou“ si odnesl s 28 % Linkedin, „stříbro“ si vysloužil Facebook (22 %)… a co třetí místo? Čekali byste Instagram? TikTok? Twitter? Máme pro vás překvapení. 11 % dotazovaných odpovědělo, že nevyužívají vůbec žádné sociální sítě. Překvapující?

B2B marketing 2023: Jak jste se ve Vaší společnosti rozhodli nastavit marketingové rozpočty pro rok 2023?

V našem dotazníku jsme pohlédli i do budoucnosti a ptali se vás na vaše plány v roce 2023. Nezastavili jsme se před ničím, a tak jsme zamířili rovnou do černého – co rozpočty? Zvýšit? Snížit? Nechat? 47 % z dotazovaných ponechá marketingové rozpočty stejné jako v roce 2022, 28 % zainvestuje o něco více a 25 % si naopak utáhne marketingové opasky.

Co pro Vás bude v roce 2023 tou největší marketingovou výzvou?

S rozpočtem také souvisely některé odpovědi na následující otázku. Ptali jsme se: „Co pro Vás bude v roce 2023 tou největší marketingovou výzvou?“ 14 % z respondentů se shodlo na tom, že největší challenge bude získat nové klienty i přes snižující se rozpočty na marketing. Držíme palce, ať se povede. Pro 11 % bude výzvou generování leadů. Hm, hm, víte, že s obojím může pomoct Lead Magnet? Napište, probereme. A protože nás baví moderní marketingové trendy, potěšilo nás i to, že 5 % z dotazovaných se v roce 2023 vrhne na video content. Palec nahoru!

Jaká je Vaše hlavní marketingová priorita pro rok 2023?

Mimochodem, o leady šlo hodně i u otázky „Jaká je Vaše hlavní marketingová priorita pro rok 2023?“. Na úplné špici se usadilo s 25 % zvyšování brand awareness, pak už ale šlo o leady. 16,5 % z dotazovaných se zaměří na to, aby leadů bylo více, 13,5 % zase zapracuje na tom, aby byly kvalitnější. 11 % si jako novoroční předsevzetí vytyčilo vylepšení lead management procesu. Chválíme. Ale nešlo jen o leady. Obstojně si vedlo i zvyšování zákaznické věrnosti (11 %) a zlepšování zákaznické spokojenosti (8 %).

Dotazník přinesl výsledky překvapující i očekávané. Něco nás pobavilo, něco potěšilo. U něčeho jsme i občas zavrtěli hlavou. Pokud chcete vědět více, napište si o kompletní výsledky dotazníku na potrebuji@leadmagnet.cz.

Všem, kteří se dotazníku účastnili jako respondenti, tímto z hloubi našeho pro marketing bijícího srdce děkujeme. A i když už tu ten „nový rok“ nějaký ten pátek máme, neodpustíme si vám všem popřát, aby se vám v roce 2023 podařilo plnit nejen marketingové plány. A kdyby náhodou něco drhlo, nebo byste ocenili pár dobře míněných a k lead generation a lead nurturing mířených rad, jsme tu pro vás.

Sdílet článek:
Blanka Chocová

Autorem článku je Blanka Chocová

Copywriter & Social Media Specialist
LinkedIn
Blanka je naše copywriterka. Jejím revírem jsou sociální sítě, blogy a webové stránky. Poradí si s textací reklamy na Linkedin i obsáhlým e-bookem.