Blog

AI v B2B marketingu – jaký má potenciál?

22. května 2023Blanka Chocová,

Troufáme si říct, že marketér, který v dnešní době ještě neslyšel o umělé inteligenci, jako by nebyl. AI (Artificial Intelligence) se řeší na všech frontách, až se to zdá podobně otravné jako kdysi avokádový toast nebo Gangnam style. Když o tom slyšíte pořád, přestává vás zajímat, jestli to stojí za vyzkoušení. U AI v B2B marketingu bychom vás ale chtěli upozornit na jedno – za vyzkoušení opravdu stojí. Když se s umělou inteligencí umí zacházet, dá se s ní slušně čarovat.

Superschopnosti umělé inteligence využijete i v B2B marketingu

AI se stává stále využívanějším nástrojem v oblasti marketingu. Nechceme se tvářit, že jsme objevili Ameriku, ale rádi bychom vypíchli, že ani B2B marketing není výjimkou. Díky svým schopnostem zpracovávat velké množství dat a předvídat chování zákazníků může AI přinést mnoho výhod právě i do B2B marketingových kampaní. V Lead Magnetu si už s AI nějaký ten pátek pohráváme, tak se těšte na praktické „backstage“ informace.

Zde je několik způsobů, jak se AI v B2B marketingu může uplatnit:

1. AI v B2B marketingu pomůže s personalizací obsahu

Z médií asi znáte X fotomontáží vytvořených umělou inteligencí, už jste si přečetli, že AI umí napsat seminárku i diplomku a že umí ledacos dalšího. Kromě „vlastní tvorby“ disponuje skvělým analytickým myšlením. Ačkoliv si často sami o sobě myslíme, že se chováme jedinečně, originálně a nepředvídatelně, umělá inteligence umí najít vzorce a účinně predikovat. Díky pokročilým analýzám, při kterých zkoumá obrovské množství dat, daleko více, než je v silách jakéhokoliv jednotlivce nebo týmu, může marketérům pomoct vytvořit personalizovaný obsah pro zákazníky na základě jejich chování a preferencí. AI snadno odhalí, jaký obsah má na konkrétního zákazníka největší dopad, a tuto informaci předá jako výstup.

Český B2B trh je velmi specifický, minimálně i poměrně nízkým počtem subjektů na trhu. Personalizace proto může být relativně složitá – v takovou chvíli může AI podat pomocnou ruku. Vzhledem k tomu, že v B2B nezáleží na kvantitě, ale na kvalitě, nevyplatí se „střílet naslepo“. Zatímco v B2C se dá reklamní kampaň a její publikum „prostě vyzkoušet“, v B2B je už od samého začátku nutné reklamu zaměřit na úzce profilovanou skupinu potenciálních zákazníků. Druhá a třetí šance často není. (By the way, pokud vás toto téma zajímá, doporučujeme náš článek V čem se liší B2B marketing od B2C marketingu?). V takovém případě se hodí každá rada. A ta od umělé inteligence může být hodně cenná a užitečná.

AI v B2B marketingu: Predikujte chování zákazníků i bez křišťálové koule

Díky výše zmíněným pokročilým analýzám umí AI v B2B marketingu pomoci nejen s personalizací, ale i s predikcí chování vašich zákazníků. Opět skvělé pro přizpůsobení marketingových kampaní na konkrétní zákazníky v konkrétní fázi marketingového trychtýře

AI umožní automatizaci nudné rutiny a ušetří vám náklady

V každém byznysu je velké plus, když se vám podaří zautomatizovat rutinní úkoly. AI může pomoci automatizovat některé procesy i v B2B marketingu, jedná se například o segmentaci zákazníků a cílení reklam – vy se tak budete moci soustředit na kreativní práci. V Lead Magnetu vidíme především prostor pro automatizaci v oblasti lead nurturing.

Konečně chytří chatboti?

Chatboti, více či méně chytří, nejsou nic nového pod sluncem. Vykouknou na nás na kdejakém e-shopu. Někteří si se zákazníkem slušně popovídají, jiní se ale chovají jako „slon v porcelánu“ a v zákazníkovi zanechají spíše negativní dojem. AI pomůže vytvořit chatboty, které zákazníkům poskytnou rychlou a efektivní podporu. Chatbot, který by byl schopný zákazníkovi skutečně pomoct a poradit s výběrem, reklamací či jiným problémem, by v budoucnu mohl mnohým firmám vytrhnout trn z paty.

„Hloupí“ roboti jsou dlouhodobý problém. Hovor s nimi se podobá spíše filozofické konverzaci s někým ve značně podroušeném stavu. Jediné, co si z takové diskuze odnesete, je to, že je to marné. Raději oslovíte konkurenci, kde na infolince sedí někdo „z masa a kostí“. Za Lead Magnet můžeme říct, že by se nám líbilo, kdyby do B2B pronikli „chytří“ chatboti. Líbilo by se nám, kdyby si B2B chatboti nehráli na „opravdové“, ale uměli využít svých analytických schopností, kvalifikovat lead a domluvit termín introcallu.

Umělá inteligence jako špion u konkurence?

Potenciál AI v B2B marketingu vidíme především v superschopnosti analýzy obrovského množství dat v rekordním čase. Díky tomu může umělá inteligence vytvořit relevantní analýzy trhu, konkurence a dalších faktorů, které vás pro váš byznys zajímají. To vám dopomůže například identifikovat nové příležitosti na trhu a optimalizovat stávající marketingové B2B strategie.

Samozřejmě ani umělá inteligence není dokonalá, i když se nezasvěcenému může zdát skutečně geniální, zatím (naštěstí) stále potřebuje „lidské vedení“.Umělá inteligence je fenomén, o tom není žádný pochyb. Doporučujeme ale volit „zlatou střední cestu“ – zbytečně neglorifikovat génia AI a na druhou stranu nepodporovat středověké tmářství a nebát se novinek, které mohou pomoct. Jakou máte zkušenost s umělou inteligencí vy? Nechceme prozrazovat mnoho, ale už teď chystáme článek přímo z praxe – konkrétně o tom, jak v Lead Magnetu využíváme AI v B2B marketingu při tvoření Linkedin B2B strategie. Máte se na co těšit.

Sdílet článek:
Blanka Chocová

Autorem článku je Blanka Chocová

Copywriter & Social Media Specialist
LinkedIn
Blanka je naše copywriterka. Jejím revírem jsou sociální sítě, blogy a webové stránky. Poradí si s textací reklamy na Linkedin i obsáhlým e-bookem.