Zatímco se mnozí oblažovali svařákem na vánočních trzích, my v Lead Magnetu jsme připravovali a vypouštěli do světa náš tradiční marketingový dotazník, který odhalí nové trendy v marketingu. Je to pro nás milník, kterým zakončíme marketingový rok a otevřeme ten nový. A bylo to tak i letos. Tedy loni.
Na přelomu roku 2023 a 2024 jsme vás požádali k vyplnění B2B marketingového dotazníku. Zajímalo nás, které marketingové kanály ve své společnosti vůbec využíváte, který kanál a jaká forma obsahu vám generuje nejvíce leadů, která sociální síť vám přináší nejvíc obchodních příležitostí, jak na čerstvé leady a mimo jiné i to, co pro vás bude v roce 2024 největší marketingovou výzvou. Zkrátka nás zajímalo, co vám rok 2023 přinesl, i jaké nové trendy v marketingu očekáváte v roce 2024.
A jak to dopadlo? Pojďme se podívat na nejzajímavější body a jako bonus je rovnou porovnáme s tím, jak to vypadalo na přelomu roku 2022 a 2023.
U této otázky mohli respondenti označit více odpovědí, protože nám nedávalo smysl, aby si ze všech mohli vybrat jen jeden kanál (když jich určitě využívají více). Na celé čáře to vyhrál i webové stránky, které označilo 93 % respondentů. Na druhou stranu si říkáme – co dělá zbylých 7 %? Působí jako šedá eminence z ústraní?
Po webových stránkách vede s 87 % obsahový marketing, v těsném závěsu se SEO (84 %), e-mailovým marketingem (73 %), reklamami na sociálních sítích (67%), off-line eventy (63 %), placenými reklamami ve vyhledávání (60 %) a webináři (50 %).
Webovky to vyhrály i v našem loňském dotazníku a druhé místo obhájil obsahový marketing. Došlo vůbec k nějaké změně? E-mailing is not dead, a proto z minulých 69 % poskočil o trochu výš na 73 %. Do top pořadí se nám tentokrát vyhouply i off-line eventy – co je loni vyřadilo? Že by covid?
Protože se v Lead Magnetu nijak netajíme tím, že jsme B2B agentura zaměřená na lead generation, na výsledky této otázky se těšíme jako dítě na nové kolo. Zkrátka nás to baví a jsme zvědaví, kde naši kolegové nejraději loví nové leady. Tak sem s tím.
„Zlatou“ si (opět) vysloužila přímá komunikace. Odkliklo ji 27 % respondentů. Na druhém místě se umístila placená reklama ve vyhledávání s 20 %. Jsme rádi, že na pomyslný bronz dosáhla tvorba a publikace na Linkedin (13 %), protože Linkedin je dlouhodobě náš velký crush. Po 7 % si vysloužily eventy, SEO a reklamy na sociálních sítích.
Na top příčkách se velké aha momenty oproti loňsku nekonaly. Přímá komunikace pořád vede a placená reklama ve vyhledávání je pořád statečně dvojka. Přibyl nám ale Linkedin a eventy a úplně vypadl e-mailing a obsahový marketing. Hm hm, zajímavé.
A teď k otázce za zlatého bludišťáka. Už v článku, kde jsme rozebírali jaké jsou nové trendy v marketingu, jsme řešili, jak důležitý je pro marketing kvalitní obsah. Hlavním sdělením bylo: Netvořte za každou cenu. Pište/natáčejte/nahrávejte, když máte co sdělit. Samozřejmě, aby obsah fungoval, měl by být cílený, relevantní, stručný, přizpůsobený ke sdílení na sociálních sítích a konzistentní. Nefoťte se za každou cenu u ranního kafe a raději copywritera a social media creatora důkladně seznamte s tím, co vaše zákazníky pálí a co je trendem ve vašem oboru. Kvalitní obsah je král.
Nejlepším lovištěm leadů jsou dle respondentů našeho dotazníků newslettery a články na blogu. Vysloužily si po 20 %. Na dalších příčkách se umístila videa s 10 %, e-booky se 7 %, infografiky se 7 % a do třetice webináře se 7 %. Články na blogu a newslettery byly vašimi jedničkami i na přelomu 2022 a 2023 (i když tehdy si blogposty vysloužily ještě o 6 % více než newslettery).
U otázky „Na které sociální síti se vám daří nejlépe generovat leady?“ se děly divy. V našem loňském dotazníku to byl docela vyrovnaný souboj – s 28 % zvítězil Linkedin, na druhém místě byl s 22 % Facebook a 11 % z vás nám odpovědělo, že je socky minimálně pro byznysové účely vůbec neberou.
V roce 2023 se muselo udát opravdové social media tornádo. Linkedin uhájil zlato, ale obrovsky poskočil. Za svého srdce šampióna ho označilo dokonce 77 % z vás! Congrats. (Pozn.: Tento článek není sponzorován Linkedinem. Jen to prostě zase vyhrál.) Na druhém místě opět Facebook, ale jen s ušmudlanými 7 %. Změnily se kultury na sociálních sítích? Stal se z Facebooku jen revír „hejtrů“ a prostor pro šmírování spolužáků ze střední? Odráží situace na sociálních sítích nové trendy v marketingu? Kdo ví.
V souvislosti s leady jsme se ptali i na to, jak jste akční, když už lead máte. Žhavíte telefon a voláte hned? 7 % z respondentů nejspíš ano – odpověděli, že reagují do čtyř hodin. 30 % volá/píše ještě tentýž den. 23 % si dá na čas o trochu víc a odpovídá do druhého pracovního dne. Překvapilo nás, že 20 % reaguje na došlý lead do dvou až tří dní. Tady neplatí, že leady se mají „kout, dokud jsou žhavé“?
Protože nás to zkrátka zajímalo, zeptali jsme se letos i na to, jak v B2B marketingu hodnotíte svůj úspěch. „Jakou metriku považujete v B2B marketingu za nejprůkaznější?“ Z praxe můžeme říct, že každý klient to má trochu jinak. Co vy? Pro 70 % respondentů jsou zlatým grálem konverze. 20 % se dívá na cenu leadu. 7 % respondentů zajímají analytiky na sociálních sítí.
Doba si to žádá. Umělá inteligence je všude. Jak to s ní máte vy? Používáte, nebo ne? Naši respondenti byli sdílní i u této otázky. Dozvěděli jsme se tak, že 53 % využívá AI tools, které jsou zdarma. 34 % investuje nějakou tu kačku a platí si AI nástroje. 13 % na to peče a umělou inteligenci nechává být.
OK, slíbili jsme pohledy do roku 2024. Zajímaly nás plánované rozpočty a výzvy. Jak to tedy letos dopadlo a jaké jsou nové trendy v marketingu a především v investicích do něj?
47 % do toho letos šlápne a do marketingu nasype víc prostředků. 23 % ještě neví, 23 % je sníží a 17 % ponechá marketingové rozpočty stejné jako v loňském roce. Zde nás, snad nejvíc ze všech otázek, zajímalo porovnání s dotazníkem 2022/2023. A rozdíly jsou znát.
Minule se šetřilo o něco více. Jen 28 % chtělo investovat více, 47 % respondentů plánovalo rozpočet ponechat stejné jako v předešlém roce a 25 % se tehdy rozhodlo na marketingu uspořit.
Víte, co na našem B2B dotazníku fakt milujeme? To, že to tak krásně zapadá do sebe. 13 % respondentů uvedlo, že plánuje marketingové rozpočty snížit. Když jsme se zeptali, co pro vás bude v roce 2024 tou největší výzvou, 13 % nám odpovědělo, že to bude právě ten rozpočet.
A co další výzvy? Nejvíce vás pálí a budete řešit tvorbu personalizovaného/odborného obsahu (10 %), implementaci AI (7%) a hledání správných lidí do svého týmu (7 %).
Jak jsme na tom s prioritami? Nedávno jsme na našem blogu řešili, jestli je víc marketing nebo sales. To je také otázka ryze o firemních prioritách. Jak to ale vypadá přímo uvnitř B2B marketingu. Co je pro vás hlavní? Brand nebo výkon?
Nebudeme chodit okolo horké kaše. Bylo to hodně vyrovnané a to se nám líbí.
Co říkáte na výsledky našeho B2B marketing dotazníku? Našli jste se v něm? Pro ještě lepší porovnání s naším minulým dotazníkem, se k němu můžete vrátit na našem blogu. Některé změny byly překvapující, jiné očekávané. Pokud chcete vědět více, napište si o kompletní výsledky dotazníku na potrebuji@leadmagnet.cz.
Všem našim respondentům děkujeme. Vážíme si vašich názorů a toho, že jste nám dovolili nahlédnout pod pokličku. Přejeme vám, aby se vám vaše marketingové plány pro rok 2024 vyplnily do posledního detailu. A kdyby náhodou něco nevycházelo tak, jak si představujete, rádi nabídneme konzultaci nebo se rovnou staneme vašimi průvodci B2B marketingem.