Blog

B2B online marketing: Proč nestačí propisky a kalendáře?

27. října 2023Blanka Chocová

Ruku na srdce, je pro vás B2B online marketing byznysová disciplína rovnocenná s obchodem, nebo je to spíš nutné zlo? Spadají pro vás do množiny firemních marketingových aktivit jen objednávky propisek? Udělejme společně za tímto marketingovým pravěkem jednou provždy tlustou čáru a podívejme se na B2B marketing trochu jinak.

B2B online marketing má jednu obrovskou výhodu, kterou málokdo vidí – víte jakou?

Pořád to říkáme – B2B online marketing je otloukánek. Namísto toho, aby se mu věnovala náležitá péče, nastává často jeden ze dvou scénářů: Buď ho nikdo nechce dělat, anebo se do něj pustí někdo, kdo o něm neví ani ň. A pak to podle toho vypadá. Ale víte co? Má to jednu obrovskou výhodu – když ho začnete dělat pořádně, bude to stát za to a vystřelí vás to nad konkurenci.

Podívejme se trochu do historie. O 10 let zpátky. Světem otřásala „bitcoinmánie“, zemřela Margaret Thatcherová a Jaromír Jágr hrál ještě v NHL. Jak to tehdy vypadalo v marketingu? Kdybychom měli B2C marketingu tehdy vybrat dvojče na čtyřech kolech, bylo by to Porsche 911. B2B marketing by pak byl… no, řekněme, že univerzální bílá dodávka. V B2C se jely výkonnostní kampaně, budoval se brand o sto šest a všechno to bylo pěkně lesklé, navoněné, třpytivé.

Před 10 lety byl B2B marketing o objednávání propisek

B2B marketing byl oproti tomu o objednávání brandových propisek a kalendářů s fotkami Krkonoš. Ti, co šli o kousek dál, si nechali vylepšit logo, a ti, co do toho chtěli hodně „šlápnout“, si od markeťáků nechali vytunit webovky.

Co je smutné, je to, že i v roce 2023 jsme svědky situace, kdy mnohé B2B firmy nepovažují marketing za důležitý. Investují do něj jen absolutní minimum. Skoro bychom mohli říct, že ho berou za „nutné zlo“. Ale není to jen o penězích, spíše o myšlenkovém nastavení. „Dělají to všichni, tak já to budu dělat teda taky.“ Takový přístup ale předznamenává, že to nebude fungovat.

Rozesílání katalogů a osobní schůzky = marketingový pravěk

Doba se neustále posouvá, ve firmách dochází k velkým generačním obměnám v managementu. Dřívější styl B2B prodeje, který se odvíjel od osobních schůzek a rozesílání katalogů, až na výjimky nefunguje. Je otázkou času, kdy se zařadí mezi vyhynulé druhy těsně vedle mamutů a ptáka dodo a kdy se veškerá obchodní komunikace přesune do online světa.

Změňte mindset a až pak se těšte na velké WOW

I přesto, že jsme markeťáci, nemluvíme jen o marketingu. Dnešní svět je totiž o změně mindsetu celé firmy, o digitalizaci. Věříme, že punk’s not dead, ale na druhou stranu si myslíme, že „dead“ jsou CRM systémy vedené v excelových tabulkách a všechny další pozůstatky dob minulých.

Možná by nám jako agentuře mělo stačit, když klienta motivujeme k vytuněné online prezentaci. Je třeba si ale uvědomit, že předaný lead ještě zázraky nedělá. Digitalizace znamená větší efektivitu firemních procesů, automatizace eliminuje otravnou rutinu… a to vše ve výsledku přinese nižší náklady, úsporu času a vyšší spokojenost zákazníků. A o zákazníky jde všem zúčastněným, takže i nám – a kruh se uzavírá.

B2B online marketing by ve firmách měl fungovat na stejné úrovni jako ostatní oddělení. Jako obchod, výroba apod. A je jedno jestli in-house, nebo outsourcovaně. Ve finále je dokonce možná i lepší, když B2B marketing vezme do ruky externí B2B agentura, než když firma ve snaze „mít marketing“ zaúkoluje personalisty, aby „sem tam hodili něco na Facebook“, pravidelně objednávali propisky a před Vánoci víno pro obchodní partnery.

Když je krize, musí se šetřit – pravda, nebo fikce?

Vykročte se svojí firmou do budoucnosti a přijměte B2B online marketing jako rovnocenného parťáka svého obchodního oddělení. Co to znamená v praxi? Především to, že musí šlapat, ideálně jako velký tým právě s obchoďáky, a to za každých okolností. Často od klientů slýcháme, že když je krize, musí se šetřit. Protože je B2B marketing u některých společností taková ne moc opečovávaná popelka, je také tím prvním, co se odstřihává, když se utahují opasky. To ale není ideální situace – historie to už několikrát ukázala a nemusíme se poohlížet příliš daleko.

Pokud uzavřete kohout s budgetem pro B2B online marketing, je to stejné, jako byste zastavili investice do výroby, obchodu, IT… doplňte si dle libosti. Aby jakákoliv činnost, kterou ve své firmě děláte, nesla kýžené ovoce, je potřeba mimo jiné i konzistentnost. Vždyť ruku na srdce – kam vám uteče konkurence, když na půl roku utnete veškerou obchodní činnost? S marketingem je to stejné.

Podívejte se na své firemní procesy novým pohledem a zařaďte B2B online marketing na stejnou úroveň s ostatními byznysovými aktivitami. Pokud tápete, nemáte své markeťáky a přemýšlíte, jak začít, napište.

Jsme B2B agentura složená z týmu zkušených specialistů. Nabízíme komplexní služby v oblasti B2B marketingu se zaměřením zejména na generování nových obchodních příležitostí. Moc dobře víme, že každému klientovi funguje něco jiného, a proto nesázíme na žádné univerzální návody. Vždy vytváříme strategie na míru. Držíme se ale svých osvědčených postupů a zkušeností. Omrkněte čemu se věnujeme a ozvěte se.

Sdílet článek:
Blanka Chocová

Autorem článku je Blanka Chocová

Copywriter & Social Media Specialist
LinkedIn
Blanka je naše copywriterka. Jejím revírem jsou sociální sítě, blogy a webové stránky. Poradí si s textací reklamy na Linkedin i obsáhlým e-bookem.