Jak poznat, jestli je váš byznys rentabilní? Spočítejte si, kolik vás každý nový klient stojí. Hodnota CAC, Customer Acquisition Cost, je souhrnem všech nákladů na získání jednoho zákazníka a je velmi populární v souvislosti s vyhodnocováním webových reklamních kampaní. U CAC ale nemluvíme pouze o investicích do reklamy. V CAC se skrývají náklady i investice do obchodních aktivit. Ptáte se, co je CAC?
Váš produkt sice může být jedinečný a vymazlený k dokonalosti. Pokud vás ale nový zákazník stojí více, než vám přinese, počítejte s dlouhodobou ztrátou. Hodnota CAC vám pomůže určit, jestli jste pro získávání nových klientů vymezili správnou (rentabilní) strategii.
CAC spočítáte jako podíl celkových (marketingových a obchodních) nákladů a počtu nově získaných klientů za dané období. Do nákladů přitom počítejte opravdu vše – placenou propagaci, analýzu trhu, veškeré aktivity přímo vedoucí k lead generation, náklady na uzavření obchodu aj. Logicky – čím je hodnota CAC nižší, tím pro váš byznys lépe. Na druhou stranu každé podnikání má své. Osobní prodej je obvykle nákladnější a hodnoty CAC jsou v jeho případě vyšší.
CAC je stále velmi orientačním údajem. Do kalkulací rentability vašeho byznysu je potřeba vzít v potaz i to, zda si váš produkt koupí zákazník jednorázově a už se nevrátí, nebo zda máte profit i z dalšího servisu, který mu nabízíte.